alimputra's FotoPage

By: najla umi and papa

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 17-Aug-2007 08:49 Email | Share | Bookmark
jom makan2...

delay N3 for makan2.... actually kita org jenis tak mkn byk lauk... satu, dua pun dah cukup.
so, ni den masak for last monday.. beef blaze & bendi cecah ayaq asam!!!




beef blaze:


beef blaze ni, den tgk kat dlm fp kak nur... thanks to kak nur.. mmg sedap! kak, saya copy resepi akak ye... boleh kan?


Quote:
Beef Blaze

1/2 kilo daging lembu goreng di potong tipis kecil
2 cm halia di cincang kasar
8 ulas bawang putih di cincang kasar
4 tangkai lada padi di pecah pecahkan
3 sudu makan minyak masak atau persamaan 50 ml
2 batang lobak merah di potong bulat
1/4 kg bunga kobis (cauliflower)
$1 kacang pepeh di potong serong
2 biji bawang jepun potong bulat

Bahan bahan untuk pekatkan kuah:

1 sudu makan tepung jagung }
4 sudu makan air } gaul rata dan ketepikan dulu

Bahan untuk perapkan daging:

2 sudu makan kicap pekat
1 1/2 sudu makan kicap cair
1 sudu makan brown sugar
1/2 sudu makan sos tiram
1/2 sudu makan minyak
1/2 sudu teh lada hitam serbuk

Cara Cara

1. Daging di gaul dengan bahan perap dan biarkan 1/2 jam.
2. Panaskan minyak lalu tumiskan bawang putih, halia, lada padi hingga wangi.
3. Masukkan daging, jika perlu masukkan 1/2 cawan air. Masak hingga empuk.
4. Masukkan sayuran lalu balik balikan dan tuangkan bahan untuk pekatkan kuah.
5. Balik balikan lalu di angkat.


tapi... yg den masak ni lain sikit sbbnya den masak apa yg ada je kat rumah.. daging, den just perap dgn kicap, sos tiram & gula melaka ( kat rumah takde brown sugar & serbuk lada hitam) but still power gitu! simple & sedap.....


teringin sgt nak mkn ayaq asam... ishh... terliur pulak..selalunya bila nak mkn ayaq asam kaw..kita org pi kat restaurant nasi padang kat tmn dagang ampang tu... but that day... den buat bg kaw jugak...cecah pulak dgn bende rebus! perghhh ....




jom kita makan......... tp yang cactus tu bkn utk dimakan ye.... tu utk hiasan saje...




Quote:

mimiemuslim : first of all...congrats to u, hubby & nuha..for the new member of the family.... sukala nuha dah dpt adik..boleh main masak2 lps ni ye....
tang ayaq asam tu.... tulah pasal...kalau ada daging bakaq ka.. sedap gak... heheheh... dah tak de mende kat dlm fridge.... aku belasah ngan bendi je...

mc na a.k.a nazorro : alah... mung tu lone ranger bukan apa.. aku tau bonar! ..mung nak bershopping mopping la tu!!! hehhehe....tekaan ku benar belaka..... berapa pasang baju ko borong kat gulatis tu???

leen umi dzakwan : ayaq asam tu mmg pembuka selera... tang nak sedap tu... alim hentam je.... bagi pekat2 sikit.. cukup gula, garam, masam & pedasnya.... kira kawla tu...hehehehehe

sabrina : ala kak sab... jgnla perli kita.... kita masak2 sempoi2 je... mcm main masak2...
takla sepandai kak sab tu....... tgk pic aje dah nampak sedap...kalau mkn.. tak yah ckpla ..betul tak kak sab? alahai..... teringat pic soto kak sab.....sedapnye......

nur : thanks kak nur... beef blaze akak mmg sedap.. simple to cook but sodap to mkn!!!

filla mama kasih : rajin apanye!! filla okla jugak...ikut mood.... den ni... ikut perasaan je kot!!! hahahahaha.... bila perasaan ku teringin..ku masakla.... bila perasaan ku terawang2.... haaaaa.... jom kita mkn luar je ye!!!!!

umi : sedap umi.... tryla resepi kak nur kita

MaDiHa : betul tu kak... dahla simple je cara memasak ... semua ada kan..sayur..daging... kalau sesapa ada penyakit "M" tu... bolehla try resepi ni.. complete recipe in 1 bowl!


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net